slunovrat

Stálí návštěvníci tohoto blogu znají moji "Betlémářskou" zálibu ve sbírání papírových Betlému.
Vždy ve vánočním čase máme na terase malou výstavu, i když letos asi hodně soukromou. 
většina Betlémů je vyřezaná na deskách plavoucí podlahy. Na fotce je Betlém ze skanzenu v Přerově nad Labem, v jednom z nejstarších skanzenů u nás.
Betlém z Krkonoš, Ježíška v jeslích navštívil i hodný duch našich hor, Krakonoš
Tahle Betlémářská krajina má letos výsadu, že ji máme umístěnou v pokoji nad krbem, Betlém letošních Vánoc v naší rodině.
Orlicko-ústecko, kraj Betlémářů... zdejší Betlémy jsou obrazem divoké horské krajiny podhůří Orlických hor
i tento deskový Betlém je z kraje od Orlice, Lanšperk, bývalý královský hrad, byl postaven nedaleko dnešního Ústí nad Orlicí, dodnes jsou jeho zbytky krajinotvornou dominantou. Daráčky zde jsou lidé z podhradí, obyčejní lidé, sedláci, rolníci... i lazebnice z hradu :-) 
letošní přírůstek, dárek od kočičí mámy Lady. Betlém od Marie Fischerové, Květově.
https://vanocnibetlem.cz/autori_betlemu/fischerova_kvechova.htm Autorka ho tvořila v období druhé světové války, poprvé byl vydán v roce 1958 jako Národopisný betlém v množství 20 000 kusů v ceně 6,30 korun a ihned byl rozebrán. Proto hned další rok byl znovu vydán a pak ještě v 90. letech, 
Svatá rodina není původní, je půjčená z Alšova Betlému. Původní zatím nemám. Pokud máte někdo tip, kde svatou rodinu z tohoto Betlému sehnat, předem dík za soukromou zprávu.
staročeský Alšův Betlém
náš největší betlém ze staré Šumavy
a zpět v Orlických horách, Betlém paní malířky Haldové
Betlém z 19. století, z tiskárny v Magdeburgu
a jsme zase pod Orlickými horami, v Letohradě
Jičín a další Ústeckoorlicko
Betlém situovaný do Svaté země, do původní Betlémské krajiny
a moje autorská tvorba, Betlém ze života naší farnosti, z našeho kostela :-)

Komentáře

  1. Krásné Betlémy :-) my letos s dětmi poprvé vystřihujeme a skládáme Betlém od paní Renaty Štolbové, který před pár lety vydalo nakladatelství Petrinum, je k němu i pěkné každodenní povídání, a určitě se z tohoto skládání stane tradice, už se poohlížím po dalším na příští rok :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak nějak to začínalo u nás... první byl starý Alšův betlém. Byl dost pomačkaný, podlepil jsem ho, vyřezal... a už to bylo...

      Vymazat
  2. Celý betlém - archy od M.Kvěchové jsem koupila v Litomyšli v knihkupectví Paseka
    Dagmar

    OdpovědětVymazat
  3. Nádherné !!!
    Pavle přeji tvojí rodině krásné vánoční svátky plné radosti a šťastných chvil ❤️

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko i k Vám klidný konec roku a hodně radosti a zdraví do toho nového.

      Vymazat
  4. To je radost! Krásné Vánoce celé rodině!

    OdpovědětVymazat
  5. Pavle, to je krása! Teď jsem někde narazila na článek, že si lidé dávají do oken Betlémy a tím vlastně předávají svou radost. Mi se to tak líbilo! :-) Jenže mám okna už bez kastlíků:-( A teď čtu, jak máš svou výstavku otevřenou i pro druhé:-) To se mi tak líbí. :-) To je nádhera! Tolik rozmanitých vyobrazení. Tolik pohledů na krajinu, rodinu, zvyky. Moc se mi to líbí. Přeji ti, ať ti sbírka přináší stále větší radost a přeji Tobě i Tvé rodině požehnané svátky! Ahoj K

    OdpovědětVymazat
  6. Kejt, diky za návštěvu a komentář. I k Vám požehnané další dni. Pavel

    OdpovědětVymazat
  7. Tak ráda se kochám sbírkami betlémů všeho druhu...I u nás na faře bývají betlémy mezi okny :o) a velký z palet před domem... pro kolemjdoucí. Milý bl.zahradníku , v novém roce přeji zelené ruce, zdraví duše i těla...požehnané dny roku 2021 Mokopa

    OdpovědětVymazat
  8. Dobrý večer, jsem ráda, že jsem objevila Váš blog. Betlémy jsou moje srdcová záležitost:-) Vyřezala jsem zatím dva betlémy, první od Renaty Fučíkové z knihy Vánoce, druhý od Kvěchové s dětmi-dětskými postavičkami. Papírových jsem vystřihla asi deset, nejrůznějších. Můj první velký papírový betlém byl právě od Kvěchové, ze kterého Vám chybějí nějaké postavy. Koupila mi ho moje šestadevadesátiletá babička, když jsem byla malá, asi před třiceti lety:-) Mohla bych Vám je naskenovat, abyste si je vytiskl na barevný papír... Pokud byste chtěl. Anička, jižní Čechy

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budeme rádi za každý Váš komentář

Oblíbené příspěvky