Pražské zahrady

Nutná cesta do Prahy, stále ještě se nám moc nechce do vlaku, takže jako řidič jsem měl tři hodiny čas... s jedním z potomků jsme si prošli část starého města

Vrtbovská zahrada - prý jedna z nejkrásnějších svého druhu na sever od Alp
vstup do zahrady je z hlavní ulice, kousek od Malostranského náměstí
nevýrazný, velmi jednoduše jde přehlédnout
dvorek je osazen běžně známými rostlinami, šanty, česneky, ...
ale v tom je právě krása, rostliny nevyžadují zvláštní údržbu a přitom působí domácky a útulně
plechové objekty mají návštěvníka nalákat na probíhající výstavu,
za mě ruka nahoru, do prostředí barokního dvorku docela zapadnou
"obyčená" šanta - i když, žádná rostlina není jen obyčejná...
každá barokní zahrada musí mít svoji vílu, nymfu - a ty bydlí v grotě - v umělé jeskyni. Tady je situovaná hned při vstupu, přes grotu se dnes do zahrady vchází. Je nádherně vymalovaná a na podlaze je čtvercová dlažba.
Za minulého režimu tady byla kočárkárna pro nedaleké jesle...

fontána byla zasypaná a byly tady prolézačky a pískoviště...
a vcházíme na další terasu...

a ještě výš...
stověžatá matička...
se zahradou se rozloučíme celkovým pohledem a pozvu Vás ještě do jedné z nejstarších zahrad v Čechách, do Vojanových sadů
dnešní zadumaný městský park je na místě staré středověké zahrady,
místo snad nikdy nebylo zastavěno


za zdí chodí davy turistů - no teda teď ne... jezdí tramvaje - a tady klid, voní tu kvetoucí stromy, od rybníčku jde chlad - jen pávi dotírají, když vyndáte housku :-) 
a jsme na Staroměstském náměstí... orloj a apoštoly je možné vyfotit i bez turistů :-)
Pražský hrad, ze staroměstské mostecké věže, přes prázdný Karlův most...
Byli jsme i u hradu - působil děsivě - ani za komunistického režimu nebyl zavřený - dnes všude mříže a místo čestné stráže vojáci v maskáčích a se samopaly - děsivý zážitek, až zamrazilo...
je krátce po svátku sv. Jana Nepomuckého, tady byl z mostu hozen do Vltavy...
a ještě návrat na Staromák - obnovuje se tady barokní Mariánský sloup který strhl dav v listopadu 1918 jako symbol Rakousko Uherska.
Nejsem historik, houby do toho vidím, ale vadí mi argument, že se sem sloup nehodí, že sem z hlediska architektury nepatří. Na staveništi jsou fotografie, jak vypadalo náměstí, když byl záměr postavit sousoší mistra Jana Husa. Byla zde postavena konstrukce ze dřeva, v rozměrech budoucího pomníku, aby občani města sami mohli posoudit, jak bude hmota v prostoru působit.
Architekt přesně věděl, proč sem Jana dává a jak ho tady umísťuje.
Mistr Jan hledí na Marii, často jí za života v modlitbách prosil o přímluvu.. 
přijde mi, že až se Maria vrátí na náměstí, budou si toho mít s Janem Husem hodně do říct.

labutí rodinka na Vltavě, mamina se činila, deset mláďat...
myslel jsem, že se ve Vltavě aspoň pobrodím…
ale ne, voda fakt nic moc, a to snesu hodně :-)

Doufám že jsem Vás neunavil - ale kdo jste dočetli až sem... stará Praha na mě dnes působila jako město pro život, bez turistů je prima - ale co mi hodně vadilo - jak nejsou oči upřené na davy lidí a na cetky v krámcích - všimnou si, jak moc jsou počmárané zdi od sprejařů…
jako moc a hezký to není

pěkné dni
Pavel

Komentáře

  1. Nikdo není dokonalý, ani ta Praha - a proto jsme všichni jedineční, i ta Praha :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemůžu než s tebou souhlasit. Přesně tak nějak to je. 🌞
      Pavel

      Vymazat
  2. Prahu miluju a co v ní nebydlím, tak ještě o něco víc :-) Tahle místa mám prochozená snad stokrát... Ale co je Hrad takhle "zadrátovaný", byli jsme tam jen jednou, abych tam vzala děti. Mám pocit, jako by nám nejdřív turisti sebrali centrum a pak někdo jiný i Hrad. Nechodíme tam, jakoby už není náš...

    OdpovědětVymazat
  3. Snad se věci brzy vrátí do svobodné doby. Takhle se dlouho žít nedá.
    Bude líp
    Pavel

    OdpovědětVymazat
  4. Neunavil jsi mě:-)
    Díky za krásné momentky a výhledy:-)
    Krásné!
    A máš pravdu:-) ticho kolem nás nás chce třeba nějak nasměrovat :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky mám pocit že jsou i pozitivní změny. Třeba v přírodě je vidět víc lidí, mnoho rodin najednou zjišťuje že jde žít víc spolu a že to je prima...
      Pavel

      Vymazat
  5. Aaach zahrady, aaach Praha! Tohle je to nejvíc, co mi v této době omezení chybí. Děkuji za nahlédnutí do míst, která jsou pro mě srdcovkou.
    Prima dny
    K.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Katko, já tyhle zahrady znám několik málo let, dlouho ne... Ale popravdě taky se hned staly 💓 záležitostí

      Vymazat

Okomentovat

Budeme rádi za každý Váš komentář

Oblíbené příspěvky